Coco Crazy on yksinkertainen, suoraviivainen ja jollakin tavalla tutun oloinen muistipeli. Ensimmäistä kertaa pelatessa pohdimme, että olemmeko sittenkin pelanneet tätä jo aiemmin jollain muulla nimellä tai teemalla?
Vähän pengottuamme huomasimmekin, että Lautapelit.fin suomeksi vuonna 2021 julkaisema Coco Crazy onkin esitelty jo vuonna 1992 Saksassa. Tuttuus ratkesi, kun muistimme, että Kummitusportaiden korttipeliversio Geistertrepped: Das Kartenspiel (Jacques Zeimet, 2010) on käytännössä sama peli. Tiedä sitten onko suunnittelija saanut innoitusta Coco Crazysta?
Viidessä minuutissa pelaamaan
Coco Crazyn sääntökirja on kirjoitettu innovatiivisesti sarjakuvan muotoon. Kuuden sivun säännöistä valtaosa on kuvitusta, mikä takaa että säännöt lukee ja ymmärtää takuulla viidessä minuutissa.
Pähkinänkuoressa (pun intended) peli etenee näin: Pelin aluksi kaikki katsovat yhden kookospähkinän värin. Sen jälkeen pelaajat vuorollaan heittävät noppaa ja nopan tahkon mukaan joko
- arvaavat yhden pähkinän sisältämää väriä,
- kääntävät lautaa 90 astetta,
- katsovat yhden pähkinän sisälle tai
- vaihtavat kahden pähkinän paikkaa.
Jos arvaa värin oikein, saa pitää apinan. Pelin voittaa keräämällä kaikki värit.
Kevyttä pelattavaa lapsille ja perheille
Coco Crazy on siis käytännössä muistipeli, mutta onnellakin on merkitystä nopanheiton ansiosta. Coco Crazy on hyvin kevyt peli ja sellaisena aivan mainio seuraava askel tavallisesta Memorysta. Muistettavien pähkinöiden siirtely tuo sopivaa lisää tavalliseen staattiseen muistipeliin.
Kovin tosimielellä Coco Crazya ei voi pelata, koska strateginen ulottuvuus on luonnollisesti varsin rajoitettu. Vain kuudella eri värillä ja neljällä eri toiminnolla värien paikat on varsin helppo muistaa koko ajan ja toisaalta huonoilla heitoilla ei välttämättä pääse keräämään apinoita ollenkaan.
Peli ei kuitenkaan kestä kuin muutaman minuutin, joten sattumanvaraisuudella ei ole niin paljon merkitystä, koska uuden erän voi ottaa hetkessä. Isommille lapsille ja aikuisille pelistä ei ehkä ole kovin pitkäksi iloksi. Alle kouluikäinen sen sijaan piti paljonkin ja kaksivuotiaalle ”munat” täynnä värikkäitä apinoita ovat loputon ilonaihe.
Faktat Coco Crazysta
Suunnittelija: Hajo Bücken
Julkaisija: Lautapelit.fi (2021), Ravensburger (1992)
Mutkikkuus: Erittäin yksinkertainen, käytännössä puhdas muistipeli.
Onnen vaikutus: Nopan ansiosta onnella varsin iso merkitys.
Vuorovaikutus: Vuorovaikutusta vain kookospähkinöiden paikkojen vaihtamisen kautta.
Teema: Kookospähkinät ja apinat sopivat yhteen, mutta aihe voisi olla aivan mikä tahansa muukin.
Uudelleenpelattavuus: Joka peli erilainen, mutta syvyyttä ei paljon ole.
Kieliriippuvuus: Ei sisällä tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–8, mutta paras 2–4.
Pituus: 10 minuuttia.
3 vastausta aiheeseen “Coco Crazy”
Piti oikein hieraista silmiä, että arvostellaanko nyt retropelejä; Coco Crazya meinaan myytiin samalla nimellä Suomessakin ihan ysärin alussa. Etsivä löytää sen vielä vanhojen lelukirjojen sivuilta, tai jos tuuri käy, (iso)vanhempien kellarista. Peliä mainostettiin oikein valtakunnan telkkarissakin. Jonnet ei muista, mutta omaan mieleen jäi kyllä hyvin muovikuppeja yhteen kolkuttelevat apinat :)
Tämä on itse asiassa neljäs suomenkielinen painos, edelliset olivat 1992, 1998 ja 2009. Melkoinen kestoklassikko siis! Minä olen vähän liian vanha tälle itse.
Ehkäpä siis tosiaan oikeasti olen pelannut ihan tätä peliä jossain historian hämärässä, eikä kyseessä ollutkaan déjà vu.